maanantai 26. marraskuuta 2012

Uni vai takauma?

Käykö teille koskaan niin, että mieleen palautuu tai unessa tapahtuu jotain sellasta, jonka todenperäisyydestä ette ole varmoja? En siis tarkota deja vu -ilmiötä, vaan sitä että mieleen palautuu yllättäen jotain, joka tuntuu todella tutulta, mutta silti tapahtumaa ei muista kunnolla...

Tietysti ihmismieli ja muisti on järjettömän monimutkasia juttuja, mutta en vaan silti haluais uskoa, että oon kuvitellu kaiken. Muistin tänään yhden erikoisen tapahtuman, jota muistan ajatelleeni ja ihmetelleeni aikasemminkin. Oon melko varma, että niin on oikeasti tapahtunut, mutta se tuntuu järjettömältä ja koko muisto niin sumealta, etten silti uskalla luottaa siihen. 

Muisto on seuraava:

On kesä ja olen meidän mummolassa maatilalla Kuortaneella. Olen yksin isolla pihalla, suuren punaisen navetan takana. Oon menossa katsomaan mummin ja papan koiria, joita pidetään ulkoaitauksissa navetan seinän vieressä. Mummin ja papan talo on siis navetan toisella puolella ja koirien aitaukset toisella. Mahan pohjassa tuntuu jännitys, koska on kiva seikkailla pihalla yksin, vaikka onkin keskipäivä, valoisaa ja lämmintä. Tästä voi siis päätellä, että olin aika pieni.

Oon ehkä viiden metrin päässä koirien luota, kun kuulen ihan järkyttävän kovaa lentokoneen ääntä. Katson ylöspäin kohti aurinkoa, jonka edessä näkyy jotain isoa ja mustaa. Lentokone on matalalla ja tulee suoraan kohti. Mun silmiä häikäsee, painan kädet korville ja nojaan navetan seinään. Menen kyykkyyn ja painan kasvot vasten polvia.
Ääni hälvenee ja lentokone lentää poispäin. Juoksen navetan läpi ja suoraan sisään taloon, missä en kerro kellekkään lentokoneesta.
Mulla on vaaleansininen huppari.

Siinä se. Se tuntuu älyttömän todelliselta, mutta välillä oon unohtanu koko asian ja toisinaan mietin oliko se joku uni, jonka oon nähny lapsena, kenties painajainen? Tää oikeesti häiritsee mua :D Muita vastaavia muistoja mulla ei tietääkseni ole. 

Meillä on iät ja ajat ollu olohuoneessa kehyksissä lentokoneesta otettu ilmakuva mummin ja papan tontista. Oon monesti miettinyt, että olisko se mun näkemä kone voinu olla se sama, josta niitä kuvia otetaan? Toisaalta miksi se olis lentäny niin alhaalla, että olin varma että se putoaa mun päälle... Huh huh.

Help?

Yours, anni

1 kommentti:

  1. mun käsittääkseni ilmakuvat otetaan helikopterilla.
    Se on aika jännä ala jos rupeaa tulkitsemaan jotenkin unia. Tai esimerkiks mulla on käynyt monta kertaa niin, että nään aivan saman unen vain loppu vaihtuu :D

    VastaaPoista