torstai 6. joulukuuta 2012

Ammatinvalintatesti

Tein aikani kuluksi ammatinvalintatestin osoitteessa http://www.tat.fi/backstage/ammatinvalinta/. En ees tiedä, kuinka monta vastaavaa testiä oon viime vuosien aikana tehnyt. Tulokset on aina erilaiset ja mun mieliala vaihtelee. 

Tulosten mukaan oon eniten "tieteellinen". Toisena tais olla "sosiaalinen" ja sitten "käytännöllinen" tai "systemaattinen". Vähiten olen kuulemma taiteellinen - ylläri.

Tietysti nää testit on suuntaa-antavia ja tulokset vaihtelee elämäntilanteen mukaan. Silti mua ärsyttää kohdat, joissa kysytään vaikka kiinnostusta taiteisiin asteikolla 1-5. Tietysti mua kiinnostaa taiteet ja olishan se hienoa olla taiteilija, oli se sitten kuvamaataidetta, musiikkia tai näyttelemistä. Mutta ei kai mikään koulu voi opettaa ihmistä taiteelliseks - sitä joko on tai ei. Mä oon aina ollut musikaalinen ja harrastanut sekä soittamista että laulua, mutten halua muusikoksi. Olis hienoa olla rikas ja kuuluisa näyttelijä, mutta eihän mua paskempaa näyttelijää olekaan! Kuvaamataidosta en edes halua puhua... 

No, vastasin kuitenkin kaikkiin kysymyksiin mahdollisimman totuudenmukaisesti ja mietiskelin jokasta kohtaa oikeen kunnolla. Yllätyin jopa itse joistain vastauksistani. Tulokset olivat seuraavat:

Luonnontieteiden opettaja (ihan jees, tosin haluisin opettaa vaan bilsaa)
Tuotantosuunnittelija (ei vois vähempää kiinnostaa)
Laborantti (... ei ihan mun juttu)
Biologi (jes!)
Hammaslääkäri (lääketiede on ok, mut en haluu hammaslääkäriks)
Kiropraktikko (no ihan ok, fysioterapeutti olis kivempi)
Psykologian tutkija (en tykkää, psykologia ahdistaa)
Psykiatri (lääketieteellinen puoli ok, mut psykologia ahdistaa edelleen)
Lentokenttäinsinööri (never)
Terveydenhoitaja (vois olla ihan mukavaa, mut pidemmän päälle tylsää)
Sairaanhoitaja (sama suunnilleen ku edelliseen, mut mielummin silti terkkari, jos pakko valita)
Kääntäjä (oon hyvä kielissä, eli siinä mielessä ok, mut kääntäjillä on vähän töitä ja työ on yksinäistä)
Opettaja (ihan jees)


Olisko tästä pitäny jotenki valaistua? Eniten mua kiinnostaa edelleen bilsa, mutten tiedä mikä ala. Eläinlääkis houkuttelee tavallaan, mut en vaan tiedä onko mun juttu enemmän eläimet vai lääketiede - todennäkösesti eläimet. Eli onko sitten parempi olla bilsalla ja opiskella eläintiedettä? Työttömäksikään en haluais... 

Huomenna on itsenäisyyspäivä ja tulin tänään kotiin Ulvilaan. Huomenna on vapaata ja mä lähden Iipun kanssa hiihtämään! Tää oli mun idea, uskokaa tai älkää. Hiihtäminen on ihan ok, parasta siinä on tehokkuus, vaikkei se muuten ookaan ihan mun juttu - ainakaan siinä missä laskettelu. Mut seura tuskin vois olla parempi, joten odotan innolla! Me ollaan tunnettu toisemme yli 14 vuotta, mut en usko, että me ollaan koskaan hiihdetty yhdessä vapaa-ajalla. Nyt on siis korkea aika rikkoa tämäkin raja.

Kauniita unia ja oikein hyvää itsenäisyyspäivää. Syökää paljon herkkuja ja rentoutukaa, ei oo enää pitkä aika joululomaan!

Yours, anni

2 kommenttia:

  1. Kyllä "taiteellisuutta" voi oppia ja kehittää samalla tavalla kuin mitä tahansa muutakin taitoa! Tietenkin joillakin ihmisillä on synnynnäisiä taipumuksia luovalle alalle, mutta suurin rooli alalla pärjäämisessä on harrastuneisuus ja/tai opiskelu. On yleinen harhaluulo että taiteen opiskelu keskittyisi pelkästään tekniikkaan, sillä esimerkiksi ylipistotason koulutus keskittyy pääosin luovan ajattelun kehittämiseen. Kukaan ei ole taiteilija syntyessään.

    VastaaPoista
  2. No mä uskon, että sellasta kykyä voi kehittää, missä on jo luonnostaan hyvä tai edes kohtalainen. Mutta eihän esimerkiksi täysin sävelkuuroa ihmistä voi koskaan opettaa laulamaan puhtaasti.

    Jos puhun itsestäni, niin tietysti olen kehittynyt opiskellessani soittoa ja laulua, mutta kyllä mun on syntymästä asti täytynyt ymmärtää musiikin, sävelten ja rytmin päälle - se on geeneissä. Sen sijaan oon maailman huonoin piirtäjä, enkä tule koskaan siinä olemaan hyvä, vaikka itse Picasso opettaisi :D

    VastaaPoista