torstai 13. joulukuuta 2012

Unipäiväkirja

Aikasemmin oon välillä ihmetellyt sitä, miksen näe unia kovin paljon, tai siis oikeastaan muista näkemiäni unia. Mutta viimesten kuukausien aikana oon herännyt lähes joka aamu unet kirkkaina mielessäni. However, puoli tuntia heräämisen jälkeen, kun tavalliset aamutoimet on tehty, en välttämättä enää muista unista puoliakaan. En tiedä mikä siinä on, mutta unet pyyhkiytyy muistista tosi nopeasti.

Oudointa ei ole unien määrä, vaan niiden yksityiskohtaisuus, henkilöt, tapahtumat, nopeat muutokset unen "juonessa" ja niin edelleen. Mun unissa on paljon mun kavereita, ystäviä ja sukulaisia, mutta myös uusia ihmisiä yliopistolta ja ennen kaikkea ihmisiä menneisyydestä.

Eräänä yönä näin unta tytöstä, joka oli mun rinnakkaisluokalla ala-asteella, jonka kanssa en koskaan ollut missään tekemisissä ja jonka olemassaoloa en ole edes muistanut moneen, moneen vuoteen. Unessa tää tyttö istui mun kanssa jossain hämärässä huoneessa kynttilän valossa ja me juteltiin jostain tärkeästä, en enää muista mistä. Haluankin ruveta pitämään päiväkirjaa, jotta voin heti herättyäni kirjoittaa ylös kaikki muistamani keskustelut, ilmeet, paikat ja tunteet.

Aikaisemmin oon saattanut herätessäni muistaa unesta pätkiä, jonkun tietyn ihmisen ja yksityiskohdan, mutta nykyään näen joka yö pitkiä unia, joista voisi kirjoittaa helposti kymmensivuisen novellin. Usein yhden yön aikana unessa ovat samat ihmiset, mutta tapahtumat vaihtuvat, välillä meno on ihan rauhallista, välillä todella outoa tai jännittävää. Silti en ole nähnyt kovinkaan paljon painajaisia.

Kun oon puhunut tästä ihmisille monet ovat sanoneet, että se johtuu uudesta elämäntilanteesta, uudesta kaupungista, yliopistosta, ihmisistä ja omasta kodista. En epäile tätä yhtään...

Saa nähdä, yritän muistaa huomenna kirjoittaa ylös kaiken mitä muistan. Mun tuurilla ensi yö on siis ensimmäinen yö koko syksynä, kun en muista yhtäkään unta...

Yours, anni

2 kommenttia:

  1. Oon joskus kuullu et ku heti herätessään kirjottaa mahdollisimman tarkkaan unet ylös ni jonku ajan päästä oppii vaikuttamaan omien unien tapahtumiin, niinku nyt ei luonnollisestikaan pysty.. Jotenki se uni muuttuis lähemmäs valvetilaa ja ajatuksia vois hallita?? Kuulostaa kummitusjutulta mut tiedän yhden joka väittää tän toimivan. T. Kukkakaali

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm... Musta tuntuu et pystyn nykyäänkin toisinaan hallitsemaan uniani, kun tiedän näkeväni unta. Voin esimerkiksi päättää kokeilla jotain juttua, jota en oikeassa elämässä tekisi. Jos se juttu ei tunnu kivalta, niin herätessä muistan, että eipä kannata kokeilla sitä toiste. Kuulostaa oudolta, i know :D

      Poista