torstai 3. toukokuuta 2012

Apua lukijoilta?

Yritän ilmaista ongelmani lyhyesti: mun kroppa on jostain ihmeen syystä alkanut viimesen kolmen viikon aikana vaatimaan kymmenen tunnin yöunia. 

Perinteisesti kun oon käynyt koulua arkisin, mulle on riittänyt hyvin 7-8 tuntia unta yössä. Yläasteen ajalta en osaa sanoa, mihin aikaan menin nukkumaan, mutta lukioajalta voin sanoa melko varmasti, etten oo menny nukkumaan kertaakaan ennen kahtatoista yöllä. Oon ihan todellinen iltaihminen ja aina ollu sellanen aamutorkku. Kouluviikkojen välillä viikonloppusin oon usein valvonu johonkin klo 1-3, jos oon vaan ollut kotona. Sillonkin oon silti nukkunut vaan sen 7-8 tuntia. Lukulomallakaan tää rytmi ei muuttunu mihinkään.

Sen jälkeen, kun tulin tänne Helsinkiin ja valmennuskurssi alkoi, oon nukkunu koko ajan pidempään. Meen edelleen nukkumaan viimeistään puoli kaksi, mutta nukun 10-11 tuntia. Mulla on aina herätys puhelimessa, mutta sen soidessa olen ihan kuoleman väsynyt, sillä se 8 tuntia ei riitä mitenkään. Toisaalta ei kymmenenkään tuntia oikeasti tunnu riittävän, mutta siihen aikaan mun on fyysisesti ekan kerran mahdollista nousta ylös. 

Kun kello soi tänäänkin aamulla klo 9, sain juuri ja juuri nostettua kättäni sen verran, että läimäytin herätyksen pois päältä. Mun on siis fyysisesti mahdotonta nousta ylös. En oikeasti saa silmiäni auki ja tuntuu, kun mulla ei olis käsissä ja jaloissa ollenkaan lihaksia. Yritän siis sanoa, että vaikka oon aina ollu aamutorkku, niin mulla ei oo ollu mitään ongelmaa saada lihaksiani toimimaan ja silmiäni auki, vaikka ainahan sen heräämisen jälkeen on muutaman minuutin ollut sellanen olo, kuin kävelisin silmät ristissä.

Tää vaivaa mua todella paljon, sillä oon jo monta vuotta elänyt aivan onnellisena ja pirteänä, vaikka olen nukkunut vain 7-8h/yö. Mistä tällanen muutos voi johtua? 

Lisään siis vielä sen, että nukun yöni edelleen todella pitkissä pätkissä, en siis heräile juuri ollenkaan. Aamusin voin silti "herätä" jo kahdeksalta ja maata sellasessa kevyessä unessa vielä parhaillaan kolme tuntia, sillä se väsymys on tosiaan vaan mun kehossa. Siinä kolmen tunnin aikana voin mietiskellä kaikenlaista, mutta ylös en pääse. En öisin oo muutenkaan mitenkään stressaantunut tai näe esimerkiksi painajaisia - muita unia kyllä.


P.S Syömistäni tai liikkumistani en oo muutanu mitenkään merkittävästi

Yours, anni

4 kommenttia:

  1. Ei sulla oo siellä Helsingissä mitään pimentäviä verhoja tai pimeä huone muuten? Itse herään aamulla yleensä just päivänvaloon mutta jos huone on pimeä niin tulee vahingossakin nukuttua johonkin iltapäivään.

    T: Aleksi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oo. Itseasiassa mulla on täällä tollaset todella ohuet valkoiset verhot, ikään kuin pitsiä. Eli täällä on aamuisin todella valoisaa... Kotona mulla on yleensä sälekaihtimet kiinni, mutta nekään ei pidätä valoa juuri ollenkaan. Kiitti kommentista kuitenkin :D

      Poista
  2. Kevätväsymys :D Itsellä on kausia millon pelkkä ajattelukin tuottaa väsymystä ja sänky vetää puoleensa sekä aamulla, päivällä että illalla :D, eli jatkuvasti tekis mieli vaan nukkuu. Yleensä ne on kausia ja menee huomaamatta ohi kunnes taas joskus palaa. Vaikket olekkaan syömisiäs muuttanu ni mieti silti saatko riitävästi esim vitamiineja ja erityisesti rautaa minkä puutos aiheuttaa väsymystä. Urheilet selvästi paljon ja samalla on matkustelua, opiskelua jne joten ravintoaineiden tarve saattaa kasvaa. :) Maksaa ja kaikkii muita kivoja raudan lähteitä sit vaan ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti kommentista! Tulikin noista vitamiineista mieleen, että siitä on kulunut vasta vähän aikaa kun lakkasin syömästä vitamiinitabletteja, joita söin koko talven. Voisi johtua siitäkin..? Kiitti vinkeistä, täytyy vahtia sitä raudansaantia kans :) Ehkä tää on vaan tätä kevät/opiskelu/urheilu/matkustaminen/kevyt stressi - sotkua :D

      Poista