perjantai 17. helmikuuta 2012

Ajatuksia lukulomasta

Alkaa jotenkin iskostua tonne takaraivoon tieto siitä, että lukuloma kestää vielä yli kuukauden. Yli kuukauden ajan pitäis jaksaa lukea joka päivä lähestulkoon koko ajan. Joudunko mä istumaan kotona kuukauden päivät tekemättä mitään kivaa?

En tietenkään. Mun mielestä lukulomalla voi tehdä muutakin, kunhan muistaa, mikä lukuloman idea on. Tuntuu, että jotkut ei käsitä sitä, että lukulomalla kuulu oikeasti lukea. Tuntuu ku osa porukasta suhtautuis siihen ylimääräsenä lomana, joka meille on jostain syystä suotu. Tietty potkiaiset, penkkarit ja abiristeilyt sun muut on poikkeus, mutta ei lukulomalla mun mielestä silti kuulu juosta baareissa joka ilta, vaikka kieltämättä mieli tekisikin. Osa ajattelee lukulomaa tilaisuutena viettää (vielä entistäkin enemmän) aikaa poika- tai tyttöystävän ja kavereiden kanssa. No, kukin tavallaan...

Mun kohdalla tää kuukausi kuluu siten, että luen päivät ja rentoudun illat. Viikonloppuiltaisin voin tehdä mitä haluan - tietysti - mutta arki-iltoina pyrin rentoutumaan joko yksin tai kavereiden ja perheen kanssa. Niin laimeelta ku se varmaan kuulostaakin, niin mulle rentoutuminen on jonkun hyvän kirjan lukemista, tv-sarjan kattomista tai ihan tavallista kavereiden kanssa hengaamista.

Nyt kun tätä lomaa on jo jonkun aikaa ollut, mulle on kehittynyt aika nopeasti tietynlainen päivärytmi:

1. Herään klo. 10.00
2. Puen ja menen keittiöön lukemaan lehdet ja syömään aamiaista
3. Luen (yleensä matikkaa) noin kahden tunnin ajan
4. Menen ulos (kolaamaan lunta, lenkittämään koiria tai riehumaan niiden kanssa pihalle)
5. Luen taas pari tuntia
6. Syön ruokaa ja oon koneella hetken (yleensä blogissa, kuten nytkin :D)
7. Luen noin tunnin erissä (5 min tauko tunnin välein) siihen asti, että vanhempani tulevat töistä. En tiedä, miten vanhempien kotiintulo vaikuttaa lukurytmiin, mutta jostain syystä sillon on aina pakko lopettaa hetkeksi ja kävellä päämäärättömästi huoneesta toiseen...
8. Luen yleensä vielä pari tuntia, noin klo 19 asti, minkä jälkeen lukemien on siltä päivältä pulkassa :)
9. Loppuillan luen kirjaa, katon telkkaria tai oon kavereiden kanssa. Yleensä, varsinkin jos oon yksin, käyn illalla vielä ulkona kävelemässä yksin tai koirien kanssa.

 Yksi asia, mikä auttaa keskittymään lukemiseen, on ruoka :D Tietty kannattaa miettiä, mitä naamaansa tunkee. Mä oon kuluttanu valehtelematta monta kiloa viinirypäleitä, jogurttia ja vispipuuroa tän loman aikana. Jotenki syöminen auttaa jaksamaan, kun pitää istua yksin tylsissä kotioloissa ja lukea monta tuntia, mutta ainakaan en syö mitään epäterveellistä. Lopputulos vois olla aika kamala, jos söisin kaks kuukautta joka päivä kahdeksan tuntia sipsejä tai suklaata...




(kuva klikkaamalla isommaksi)


Ottakaa tekin rennosti ;)


~anni
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti