keskiviikko 8. helmikuuta 2012

Opiskelusta ja pääsykokeista

Ylihuomenna on äikän tekstitaidonkoe. Meni kyllä järjettömän nopeasti nää pari jaksoa, ihan tosi. Jotenki tuntuu, ettei tässä syksyn ja kevään kirjotusten välillä oo ehtiny tehdä yhtään mitään. Tosi nopeesti piti taas opetella takas lukurytmiin.

Yks asia, mikä helpottaa mun kevään kirjotuksia on, ettei mulla oo yhtään reaalia kirjotettavana. Syksyllä mulla oli niitä kaks, ja se lukeminen oli kyllä yks eniten itsekuria vaatineista jutuista ikinä. Luin sillon viis kirjaa bilsaa ja viis kirjaa kemiaa - kaikki kahteen kertaan. Bilsaan panostin luonnollisesti enemmän, mutta oon kemian M:ään silti tyytyväinen. Nyt mulla ei ole yhtään reaalia, joten sitä lukemista ei ole niin paljon. Tietty matikan kirjoja on ne mahtavat 13, mutta onhan matikan kokeeseen valmistautuminen ihan erilaista kuin reaaliin valmistautuminen. Äikän ja englannin kirjotuksiin ei oikeastaan edes voi sen erikoisemmin valmistautua. Enimmäkseen voi vaan kertailla tärkeimpiä juttuja monisteista ja noin poispäin. Joten oon onnellinen, että mulle jää paljon aikaa matikan lukemiselle :)

Näin viime yönä unta, että sain hyväksymiskirjeen yliopistosta, mutten oo koko päivänä saanu palautettua mieleeni, mikä yliopisto se oli :( Se oli kyllä ihan mahtava uni! Se tunne oli jotenki niin aito, olin niin onnellinen :D Tietysti heräsin lopulta todellisuuteen ja tajusin, että oon edelleen kotona, on helmikuu, on kylmä ja pimeää, kirjotukset on edessä, pääsykokeet on edessä ja niiden kirjeiden saapumiseen on vielä tosi pitkä aika :D

Oon miettiny, miten valintakokeet onnistutaan laatimaan niin, ettei eri hakijoille tule paljon samoja pistemääriä. Oon ihmetelly tosi kauan, miten ne sen hoitaa, jos sata hakijaa saa saman pistemäärän kokeesta. Tietysti ylioppilastodistuksen arvosanat vaikuttaa myös, mutta silti musta on tuntunu, että niitä tasatilanteita syntyis liian helposti. No, tänään se sitten selvisi. Oon katsokaas koko ajan ajatellu, että ne pääsykokeen viisi tehtävää arvostellaan sellasella normaalilla asteikolla 1-6 tai vaikka 1-12 tms. Tänään kun luin taas kerran tota biohaun nettisivua, bongasin sieltä tiedon, että yhden tehtävän maksimipistemäärä on peräti 48 :D Tehtävät arvostellaan ja pisteytetään pisteen välein. Eli tosiaan koko kokeen maksimipistemäärä on 240 ja kukin hakija voi saada minkä tahansa pistemäärän väliltä 0-240. Eli ei niitä tasatilanteita varmaan tulekaan sitten niin usein :D Aika pelottava ajatus, että se arvostelu on noin pikkutarkkaa. 48 pistettä 1-2 sivun pituisesta vastauksesta? Hui.

Eipä mulla muuta ;)

~anni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti